Kontakt : heavymetalmajster@gmail.com

sobota, 16 września 2017

Pomysł na ścianę z desek elewacyjnych

Witam wszystkich na moim nowo powstałym blogu :) Na samym początku chciałem powiedzieć, że nie jestem żadnym inżynierem ani fachowcem wszystkiego nauczyłem się od starszych osób jak mój tata albo z internetu dlatego niektóre projekty i ich wykonanie mogą być niezgodne ze "sztuką budowlaną". Pomimo tego uważam, że daję radę i mam coś do przekazania kto wie może znajdziecie na blogu coś co ułatwi mam pracę czy też remonty przy Waszym domu :)

Wykończenie ściany w ciekawy sposób zdecydowanie spowoduje, że wnętrze będzie wyglądać dużo ciekawiej. Obecnie właściwie nie ma ograniczeń jeśli chodzi o pomysły aranżacji takich ścian. Można kleić cegły, płytki, malować, tapetować ogranicza nas właściwie tylko nasza fantazja no i budżet :) My też mieliśmy taką jedną scianę w salonie, na którą długi czas nie było koncepcji. Na początku miała być retro cegła jednak ostatecznie zmodyfikowaliśmy pomysł podpatrzony na jednej z dekoracji w IKEA. 

Zdecydowaliśmy się wyłożyć tą ścianę deską elewacyjną, która normalnie powinna być montowana na zewnątrz domu. 

Deska kupowana w Castoramie :  DESKA ELEWACYJNA FLOORPOL OTOCZAK 28 X 137 X 3000 MM 1,64 M2  Cena: 90,17 zł za paczkę 4 szt w paczce 




Jak wykonąć taką ścianę postaram się opisać krok po kroku : 


wymiary ściany (szerokość,wysokość) 383 cm x  267,5 cm

Na samym początku musimy obliczyć ile będzie nam potrzebne desek, zdecydować jaki będzie wzór i jak będziemy docinać deski (chyba że mamy dwu metrową ścinę wtedy cała deska idzie w linii i problem z głowy)

W przypadku mojej ściany zdecydowalem się na następujący wzór z podanymi rozmiarami :

Wymiar długości ściany dzieliłem w zależności od ilości kawałków na wzór więc ostatecznie wychodziło od dołu :

2 x 191,5 
3 x 127,6
4 x 95,7 
3 x 127,6
2 x 191,5 
3 x 127,6
4 x 95,7 

i tak dalej aż do sufitu (wzór macie na rysunku u góry) 


Jeżeli mamy plan działania to do rozpoczecia prac potrzebujemy jeszcze listwy pod deski. Są to zwykłe nieszlifowane listwy, które montuje się pod boazerią. Polecam kupić w lokalnym drewnianym sklepie bo w marketach strasznie zdzierają :/ 

Pracę rozpoczynamy od rozmierzenia miejsc, w których będą listwy, a następnie je montujemy. Należy pamiętać, że na łączeniu desek będą potrzebne dwie listwy, a nie jedna! Dokładniej to widać tutaj. 


Ale wracając do pomiarów i listew powinno to wyglądać miej więcej tak jak na zdjęciu poniżej. Jeśli będziemy mieć już komplet listw możemy brać się za deski. Ważne pamiętajmy o tym że po bokach ściany z lewej i z prawej strony też musimy zamontować po jednej listwie. 


Najpierw zaznaczyłem na ścianie czerwone linie, które pokazywały gdzie będą stykać się listwy. W sumie powinniśmy mieć narysowane 5 linii na ścianie do montażu 7 listew. Dwie listwy po bokach nie muszą być zaznaczone bo będą przy samym końcu ściany z lewej i z prawej. Ja montowałem deski na wkrętach do listew. Można to zrobić również gwoździami,a  nawet klejem. Nam akurat podobało się na wkrętach. WAŻNE jeśli mamy już zaznaczone linie gdzie będą się stykać deski to przy każdej linii zarówno z prawej jak i lewej montujemy listwę przynajmniej z 1 cm odstępu od narysowanej linii. Czyli na jedną linię przypadają dwie listwy w sumie powinniśmy mieć na ścianie 12 listw. 




Listwy trzeba przycinać bardzo równo na łączeniach tak by jak najmniej odstawały od siebie bo wtedy będą widoczne szpary. Mnie bardzo przy tym pomogła elektryczna pilarka ukosowa za pomocą, której bardzo dokładnie możemy docinać deski.

Oczywiście odpowiedni pomocnik przy pracy także ułatwia sprawę :)


Również warto określić sobie stały rozmiar w pionie i w poziomie jeśli chodzi o miejsce wkręcenia wkręta w deski tak by wyglądało to symetrycznie. Ja miałem rozmiar 2,5 cm w poziomie i 6,5 cm w pionie.

A tu parę fotek z realizacji :




Najtrudniejsze to chyba początkowe pomiary i montaż listw oraz obranie słusznej koncepcji. Jeśli już mamy to przygotowane to cięcie i montaż desek to sama przyjemność i całość powinna zająć nam niecały weekend. U mnie deski malowane były 2 razy lakierem bezbarwnym.

Oto końcowy efekt. 




Niezbędne narzędzia i materiały budowlane :

-Wiertarka 
- wkrętarka
- metr
- ołówek lub coś do zaznaczania
- młotek
- kołki do betonu (u mnie szybki montaż rozmiar zależy od listw jakie chcecie na stelaż)
- wkręty do drewna
- piła ręczna 
- papier ścierny do drewna
- kątownik stolarski
- odkurzacz
- piła ukośnica najlepiej elektryczna (sama przyjemność ) :) 
 - listwy na stelaż u mnie 4 x 1 

Koszty : 
Deska elewacyjna 8 paczek po 90,17 zł - 721, 36 zł zostało trochę odrzutu ale wykorzystam go na inny projekt, który wkrótce na blogu :) 
Listwy na stelaż - coś około 45 zł były chyba w cenie 1 zł za mb
Kołki i wkręty - około 30 zł
Lakier - 2 puszki po 1 litr - 45 zł 

Suma : 841,36 zł i weekend pracy ewentualnie kilka wieczorów :)

Masz pytania ? Podobało się ? Zostaw komentarz :) 








4 komentarze:

  1. Oooo, nowy blog o majstrowaniu :) Fajnie. Powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej! Całkiem fajny efekt końcowy, nawet nie wiedzialem że tak się da- jak skończysz remonty pochwal się jak to wygląda juz w wykończonym pokoj. Powodzenia w blogowaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeszcze zejdzie bo jak to w domu 10 rzeczy na raz do roboty ale będę wrzucał inne projekty. Już wkrótce wykonanie drewutni :)

      Usuń