Kontakt : heavymetalmajster@gmail.com

czwartek, 16 stycznia 2020

Budowa ogrodzenia krok po kroku.

Budowa ogrodzenia krok po kroku.

Dawno nic nie publikowałem na blogu ale udało mi się skończyć kilka dość sporych projektów, a jeszcze kilka drobnych jest na wykończeniu. Między innymi obudowa kominka z płaszczem wodnym i drzwi przesuwne. O tym napisze w przyszłych postach, a teraz zeszłoroczny projekt nr 1 czyli ogrodzenie :) Muszę przyznać, że kosztowało mnie to jakieś 3 miesiące roboty (działam popołudniami i w weekendy). Pewnie jak ktoś miałby kilku ludzi do pomocy i z 2 tygodnie urlopu to poszło by znacznie szybciej. No cóż długo się z tym bawiłem ale uważam, że sporo zaoszczędziłem. 

Dokładny kosztorys będzie na końcu wpisu. 

Długość ogrodzenia w moim przypadku to 17 metrów, a wysokość nowego ogrodzenia to 1,7 m.

Zdecydowałem się na dwa materiały czyli betonowo - drewniane. 

Dolna część ogrodzenia i słupki są z gotowych elementów betonowych. Oprócz słupków przy bramie i furtce tam zastosowałem dodatkowo metalowe słupy. 

Oczywiście, żeby nie było tak kolorowo na samym początku już pojawiły się problemy ze starym ogrodzeniem. Stare ogrodzenie miało kilkadziesiąt lat, a wtedy nie żałowali materiału do zalewania słupków :) Tak więc zaczęło się od interwencji koparki, żeby przyspieszyć czas roboty. Na szczęście uwinął się w dwie godziny więc koszt na start to 150 zł. Sami popatrzcie jak to było zabetonowane. 


Dzięki pomocy koparki i z lżejszym portfelem udało się pokonać to stare ogrodzenie. Zostało tylko rozłupać te skorupy, wywieźć gruz i można było przystąpić do pomiarów i wykopów pod ogrodzenie. 


W zależności od tego jaki mamy rodzaj podłoża i wyjazdu albo będziemy ustawiać ogrodzenie równo z gruntem albo wpuszczać je trochę do ziemi. W moim przypadku niestety działka ma spad więc trzeba było kopać praktycznie na całej długości. 

Budowa ogrodzenia krok po kroku - pomiary.

Musimy zmierzyć przede wszystkim : 
- odległość w na jakiej będzie stało ogrodzenie.
- musimy wiedzieć jak szeroką będziemy mieć bramę wjazdową i furtkę. (potrzebne to będzie do obliczenia przyszłej ilości słupków.
- musimy wiedzieć jaką szerokość ma płyta betonowa, która będziemy dawać między słupkami. 

Z takimi informacjami jesteśmy w stanie ustalić ile będziemy potrzebować płyt betonowych oraz słupków. Dzięki temu będziemy mogli wyznaczyć doły pod słupki i zacząć wykopy. 

Ja zdecydowałem się na zwykłe słupki bez żadnych wzorów i płyty betonowe z takim. 



Koszt elementów betonowych do mojego ogrodzenia i słupków wraz z transportem to 1250 zł.

Budowa ogrodzenia krok po kroku - stal i drewno.

Kolejne dwa elementy niezbędne do zbudowania ogrodzenia to stal (poprzeczki na których będziemy montować sztachety, profile do wspawania bramy i furtki, oraz słupy metalowe do osadzenia bramy i furtki. 

Brama ma wymiary 2 x - 
Furtka
Słupki - 3 szt , wymiar 10 x 10 na 3 m (2 gatunek) 

Koszt stali to 480 zł profile i 180 zł 

Kolejnym elementem niezbędnym do finalizacji naszego projektu będą drewniane sztachety. 

Do wyboru było kilka wzorów i długości :


Zdecydowaliśmy się na klasyczne proste. 

Oczywiście najlepszym wyborem będą sezonowane sztachety z drewna liściastego. Najtańszą opcję tego typu znalazłem na allegro. 

Potrzebowałem dwie długości  sztachet. Pierwsza to 170 cm (na bramę i furtkę), oraz 120 cm długość sztachet nad płytami betonowymi. Drewno zamówiłem surowe bez malowania chociaż była opcja z malowaniem za dopłatą. Woleliśmy sami pomalować na swój wybrany kolor dlatego trzeba będzie doliczyć również koszt podkładu i farby. 

Tutaj macie przykładowy cennik z tartaku jeśli chodzi o podstawowy wzór : 

100x10 4,60zł/szt
120x10 5,00zł/szt
150x10 6,10zł/szt
170x10 7,60zł/szt

Moje deski kosztowały 1250 zł z wysyłką. 

Budowa ogrodzenia krok po kroku - zaczynamy.

Mając niezbędne elementy całego ogrodzenia możemy śmiało przystąpić do budowy. Powinniśmy zacząć od betonowania słupków i montażu płyt betonowych. Moim zdaniem każdy słupek powinien być betonowany, nie słuchajcie osób, które twierdzą, że wystarczy zamulić piaskiem. Nie sprawdzi się to w przypadku betonowego ogrodzenia. Cement to cement dlatego chcesz mieć ogrodzenie na kilkanaście lat to betonuj :) Dobrym rozważaniem będzie do dołu ze słupkiem wyspanie trochę, gruzu, kamieni i zalewanie rzadszą zaprawą. Tak zabetonowany słupek będzie trzymał się na 100 %. 

Pamiętajcie by rozwinąć sobie sznurki i cały czas sprawdzać pion i poziom montowanych słupków. Jeden krzywy słupek może nam bardzo utrudnić dalszą pracę. 






Dodatkowo, świeże słupki najlepiej podpierać deskami, tyczkami na czas schnięcia. Najlepiej ustabilizować taki słupek i zostawić do schnięcia na całą dobę. Kiedy już mamy zamontowane słupki pozostaje nam zakładanie płyt, a następnie przechodzimy do spawania mocowań na sztachety i sztachet. 

Jeżeli chodzi o malowanie sztachet to podaję Wam przybliżone koszty farby : 

Impregnat techniczny 5 l (podkład) - 150 zł 
Impregnat zewnętrzny sadolin kolor (teak) 2 x 9 l - 144 zł x 2 - 288 zł 

Sztachety były malowane 1 warstwa impregnat techniczny i 2 warstwy impregnat kolor. Zdania na temat warstw są podzielone. Na jednych forach czytałem żeby dawać tylko impregnat zewnętrzny na innych żeby dawać 3 warstwy. Producent zaleca używanie impregnatu technicznego więc użyłem zgodnie z zaleceniem. Wybór w tej kwestii należy do Was.


Po wbetonowaniu słupków zarówno betonowych jak i metalowych oraz wsadzeniu płyt możemy przystąpić do montażu poprzeczek na sztachety i szkieletu bramy oraz furtki. Poprzeczki montowałem na kołkach rozporowych wiercąc je do wnętrza słupków natomiast brama i furtka zostały przyspawane do metalowych słupków.


Teraz możemy już przystąpić do ostatniej czynności czyli montażu pomalowanych sztachet do profili. Ja montowałem każdą ze sztachet na 2 śrubach. Pamiętajcie by podczas montażu cały czas monitorować sztachety w pionie i poziomie oraz odległość poszczególnych sztachet od siebie.
Przydatna będzie deseczka w konkretnym wymiarze tak by co chwile nie trzeba było sprawdzać odległości między sztachetami. Ważne też by mieć poziomice do sprawdzania poziomu sztachet.



Z takim wyposażeniem działamy sztacheta po sztachecie i tak do zwycięstwa :) 


Całość prezentuje się tak - 




Jest to pierwszy filmik na moim kanale YT mam nadzieję, że uda się go w miarę rozwijać :) 

Budowa ogrodzenia krok po kroku - finalne koszty i niezbędne narzędzia. 

Przypominam długość ogrodzenia 17 m.

Koszty - podsumowanie.

Elementy betonowe - 1250 zł 
Elementy stalowe - 660 zł 
Drewno (sztachety) - 1250 zł 
Farba do drewna - 438 zl 
Farba do metalu - 43 zł 
Cement - 12 worków 25 kg x 11 zł  - 132 zł 
Piasek - 1 tona - 70 zł 
Śruby, nakrętki, podkładki - nie liczyłem ile szt ale koszt około 90 - 100 zł 
Wiertła do metalu "6" - poszły 4 szt - 4 zł x 4 - 24 zł 
Kapturki do słupków - 3 x 9 zł - 27 zł 
Wykład do furtki z zamkiem - 35 zł 
Klamka do furtki - 24 zł
Zasuwa do bramy - 25 zł 
Koparka - 2 godziny pracy 150 zł (opcjonalnie )

W sumie - 4078 zł bez koparki. 

Oczywiście trzeba by doliczyć jeszcze koszt prądu, wypożyczenia betoniarki jeśli ktoś nie ma, wody czy spawania jeśli ktoś nie potrafi. Ewentualnie trzeba by jeszce zdobyć grubszy materiał do zaprawy, jakiś żwir np. Ja miałem swój gruz. 

Narzędzia potrzebne do całej budowy. 

Łopata, szpadel, kilof, taczka, młotek, poziomica (najlepiej kilka rozmiarów), wiadro, miarka, sznurek, sznurek murarski, kielnia, ciężki młot, ołówek, kalkulator, wiertła, elektrody, ściski do drewna, pędzle. 

Elektronarzędzia -

Spawarka, wiertarka, betoniarka.

Wydaje mi się, że udało się dużo zaoszczędzić wykonując to we własnym zakresie. Myślę, że bardzo ciężko było by znaleźć firmę, która zrobiła by podobno ogrodzenie w takich kosztach. Raczej cena była by dwukrotnie większa. 

Oczywiście całość nie udała by się bez mojego wiernego pomocnika :)



Na blogu znajdziecie również wpis jak zabudować drzewo w ogrodzeniu. 



1 komentarz: